men af flere omgange gik det. :-)
Teksten gennemgår børnekulturen.
Hvordan den før er blevet tolket og hvordan den bør tolkes.
Før var det en kultur der var "bestemt" af voksne. Voksne som tilføjer børns dagligdag, oplevelser og dannelses fremmende aktiviteter, med en bevisthed om at det var med til at skabe en positiv kultur for børnene. En meget didaktisk tilgang til læring.
Der lægges mindre vægt på den voksenstyrede læring i teksten. Derimod mere på børns egen tilegenelse af læring gennem estetisk leg og oplevelser.
Gennem den estetiske tilgang, skabes den "rene" børne kultur som er uden voksen indflydelse. Ved at børn får lov til den estetiske oplevelse, opnås der en vilje til læring fra børnens side. Det føles godt at have en god oplevelse, og børn vil automatisk selv opsøge at få flere oplevelser med estetisk karakter.
I samspillet børn imellem opstår der en tilegnelse af færdigheder, så som sprogudvikling, empati og socialisering.
De bliver i den estetiske leg og samvær med andre, bevist om egen identitet, de bliver til reflekterende individer. De vil være selv opsøgende til ny viden, da det er dem naturligt og en fornøjelse. De vil som sagt søge de estetiske oplevelser. De vil skabe en børne kultur.
Når jeg kigger på den pædagogiske fremgangs måde, ser jeg mange gange at det stadig er pædagogen der går forrest med en slange af børn bag sig. Sådan at forstå at det er den voksne der vælger vejen, og derfor også hvad børnene lærer.
Jeg er af den opfattelse at man bør skabe rum hvor børn selv kan udvikle sig og tilegne sig ny viden. Pædagogen bør iagttage børnene og se hvad der driver dem og hvorhen de vil. Der på støtte dem og tilføje muligheder som børnene KAN gøre brug af. Derved opnår man en børnekultur uden voksenstyring. Et forum hvor der er "højt" til loftet og god mulighed for selverkendelse, læring og samfunds forståelse, gennem social samvær med andre børn.
De har ideérne vi skaber mulighederne og støtter når det er nødvendigt.
Pædagogen kan have et mål iform af læreplaner, Det kan være et stress moment i sig selv at der stilles krav fra samfundet. Man bør tænke i estetiske læringsprocesser, gøre den alsidig og imøde komme børnene og deres kultur. Det kan gøres ved at fange børnenes nysgerrighed og servere miljøer og inspiration som er kultur fremmende.
René
Ingen kommentarer:
Send en kommentar