torsdag den 8. april 2010

Aktivitets forslag fra gruppe 2

Aktivitet 3:
Forslag til arbejde med børns mundtlige legekultur i institutioner

  1. Hvilken type institution: Børnehaven


  1. Målgruppen er 5-6 årige børnehavebørn inden for normalområdet


  1. Hvad ville I arbejde med: Rim og remser.


  1. Hvordan ville I arbejde med det?


  • Emnet skal køre over en 2-3 uger.


  • Vi vil motivere børnene ved at gøre dem nysgerrige overfor for rim, remser, før selve projektstart. Det kan ske ved at de voksne læser rim og remser op, de voksne ping pongér med ord i dagligdagen. Dette vil fremme og lettere gøre den assimilative læring. De voksne er et spejl som børnene kan spejle sig i. Medier kan præsenteres og inddrages, fx er rapmusik også bygget op på rim og remser.


  • Medier kan præsenteres og inddrages, fx er rapmusik også bygget op på rim og remser.


  • Vi vil skabe tid og rum til et projekt der munder i en video-optagelse da dette kan også kan motivere de mere stille og generte børn til at deltage, frem for at opføre det for en større gruppe.


Aktivitets forslag:

  • Rim og remse klappe- og sanglege

  • Rimespil ala vendespil

  • Alle børnene” lege

  • Oplæsning af Halfdan Rasmussen og andre rim og remsebøger.

  • Børnene egne organiserede lege med rim og remser

  • Optagelse af rim og remser i aktiviteter og børnene enkeltvis.


  • Refleksionsværktøjskasse på de enkelte barn kan føres ind i nogle kasser der fortæller om fortid, nutid og fremtid. Kasser med ideer, redskaber og refleksion af egen pædagogiske praksis, udarbejdes også før, under og efter projektet. (fig. 1)


  • Målet med læreplanen er at fremme børnenes sproglig udvikling, da dette er en del af loven om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.

Fig. 1



Rimspil

(spil). - Dica, 1999. - 34 brikker : træ, farve + 1 vejledning Rimspil

med træbrikker, hvor motiverne skal kombineres parvis, fx lås-gås, lam-kam, hus-mus. Kan spilles som vendespil. Materialet indbyder til at lege med ord og lyde og stimulerer barnet til selv at finde på nye rim


Emne: rim * sprogtræning * vendespil



  • Planlægning

  • Praksis

  • Evaluering

  • Udvikling


Andre ideer

Dokumentation – hvordan vil vi dokumentere?

Alle børn får et rim og remsediplom som bevis på, at de er eksperter

Tegne tegninger af deres yndlingsrim

Rimene eller Remserne lamineres og hænges op.


Succeskriterier

At vores børn begynder spontant at lege med de Rim og Remser, som vi arbejder med.

Så Rim og Remser forekommer i de ustrukturerede situationer, enten ved at børnene

leger selv med rim eller remser, eller ved at de leger med rimeord f.eks. Mand-Spand, Bil-

Pil m.m..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar