søndag den 4. april 2010

At skabe sig antropologisk viden om børn resume

Teksten handler om det at skabe antropologisk viden om børn. Hvilke forholds regler der er og hvilke man bør overveje, her tænker jeg på de eller den metode man vil benytte sig af.
Det at begive sig ud i feltet, beskrives som næsten en nødvendighed. Man kan ikke kun ud fra teorier nå frem til en konklusion om hvad børn er for en størrelse. Koblingen mellem teori og praktisk tilstede værelse i feltet/børns miljø ses som en nødvendighed.

For at kunne forstå det man iagttager, må man se bort fra, eller tilsidesætte egne forstillinger, og prøve at indleve og forstå de handlemønstre og sociale sammenhænge børnene indgår i. Man må se bag om barnets handlinger og sætte sig ind i barnets motiver. Selv dem der umiddelbart virker som en dagligdags ting kan efter grundig refleksion vise sig at have mere på sig.
Hvad kan der ligge til grund for de handlinger men ser? Barnets habitus og det felt barnet begiver sig rundt i har en indflydelse på det. Det nytter ikke noget at man dømmer eller analysere ud fra egen overbevisninger. Man må holde sig selv op på, at være så neutral i sin iagttagelser og være så ukristisk som mulig.
Samtidig må der holdes en følelses mæssig afstand til feltet, for ikke at blive påvirket af det man ser og oplever. fx kan man føle opnå sympati for det, eller de personer man observere, ens etnografi vil blive påvirket af dette.

Teksten belyser ganske godt alle de faktorer der er, og man bør være bevist om for at lave gode etnografiske observationer. Som jeg ser det er det viden man kan bruge i alle former for observationer og iagttagelser.

René




1 kommentar:

  1. Hej René

    Det er sandelig en fornem side, du har fået lavet *S*

    Du skriver: "Teksten belyser ganske godt alle de faktorer der er, og man bør være bevist om for at lave gode etnografiske observationer. Som jeg ser det er det viden man kan bruge i alle former for observationer og iagttagelser."

    - Ganske enig, det er en meget væsentlig viden i forholde til al arbejdet med iagttagelser/observationer inden for det pædagogiske arbejdsfelt.

    SvarSlet